Czy implanty zębowe są bezpieczne?

Na implanty zębowe decyduje się coraz większa ilość pacjentów. Implantologia jest działem protetyki stomatologicznej, który stale ewoluuje, rozwija się – właśnie za sprawą rosnących potrzeb pacjentów obejmujących implanty. Powszechność metody nie musi oznaczać, że implanty są bezpieczne. Dowiedz się, czy implant jest czymś, czego pacjent powinien się obawiać, i czy implanty są wszczepiane metodą obarczoną ryzykiem.

Bezpieczeństwo wszczepienia implantu

Implanty są tematem owianym dozą niepewności, wynikającą z niewiedzy. Część pacjentów świadomie decyduje się na rezygnację z implantów – ze względu na rzekome fakty, które okazują się być mitami.

Jednym z często powielanych kłamstw na temat leczenia implantologicznego jest fakt, iż ten rodzaj leczenia jest dla pacjenta ryzykowny. Okazuje się, że jest zupełnie na odwrót – ten rodzaj leczenia jest przede wszystkim skuteczny (znakomita większość implantacji kończy się sukcesem), a dodatkowo stosowane implanty są niezwykle biokompatybilne, dzięki czemu implanty są bezpieczne dla organizmu.

Implanty i zabiegi wykorzystujące implanty są stale rozwijane – za sprawą badań. Szereg badań udowodnił, że pacjenci, decydujący się na implantację, nie muszą obawiać się przykrych konsekwencji zdrowotnych.

Czy implanty należy wszczepiać jak najszybciej?

Pacjenci zastanawiają się, ile czasu należy odczekać, by wszczepić implant. Okazuje się, że im wcześniej dany pacjent wszczepi implant, jednocześnie wypełniając lukę, tym lepiej dla niego. Implant powinien zostać wszczepiony tak szybko, jak to możliwe – ze względu na to, że brak zęba niesie za sobą niekorzystne skutki.

Implant pozwoli uchronić pozostałe zęby od przeciążenia. Implant niweluje zjawisko przeciążenia pozostałych zębów, które z czasem ulegają rozchwianiu i wypadnięciu. Dodatkowo, implant sprawia, że pacjent unika problemu zaburzenia funkcji zgryzowych.

Czy każdy może poddać się wszczepieniu implantu?

Zdania w kwestii tego, czy każdy może wszczepić implanty, są podzielone. Istnieje szereg przeciwwskazań, które dają do zrozumienia, że implanty nie powinny być wszczepiane u danego pacjenta. Implanty nie powinny być wszczepiane u pacjentów z nieukończonym rozwojem tkanki kostnej (czyli poniżej 16-18 roku życia), zmagających się z cukrzycą, chorobami psychicznymi, bruksizmem.

Implanty będą mogły być wszczepione u pacjentów zmagających się z paradontozą, pod warunkiem jej wyleczenia. Palenie tytoniu sprawia, że implanty mają utrudnione gojenie. Jeśli to możliwe, warto zdać sobie sprawę, ile dobrego stanie się, gdy pacjent będzie mieć implanty i na czas gojenia zaprzestać palenia.