Ile nie można jeść po fluoryzacji?

Fluoryzacja to zabieg stosowany zwykle po skalingu i piaskowaniu, w celu ochrony zębów przed nadmiernym gromadzeniem się kamienia nazębnego, a więc powstawaniu próchnicy. Zabieg polega na pokryciu zębów preparatami bogatymi we fluor, skąd pochodzi jego nazwa.

Zalecenia po fluoryzacji

Fluoryzacja polega na nałożeniu na zęby preparatów bogatych we fluor, który zabezpiecza zęby przed próchnicą. Ile nie można jeść po fluoryzacji? Po fluoryzacji nie powinno się bezwzględnie spożywać żadnych posiłków przez co najmniej półtorej, a najlepiej dwie, godziny. Nie powinno się również szczotkować zębów, żuć gumy czy palić papierosów do co najmniej 12 godzin po zabiegu, a optymalnie 24 godzin. Zalecane jest stosowanie białej diety, a więc diety zawierającej tylko białe barwniki.

Fluoryzacja zębów – przeciwwskazania

Przeciwskazania do wykonania zabiegu fluoryzacji to duża ilość kamienia nazębnego i właśnie dlatego zabieg fluoryzacji wykonywany jest po skalingu, a więc zabiegu usunięcia kamienia nazębnego, oraz piaskowaniu. Bez uprzedniego usunięcia kamienia żaden dentysta nie przystąpi do fluoryzacji zębów, bo nakładanie fluoru na kamień nazębny mija się z celem.

Fluoryzacja jest bardzo prostym zabiegiem, który nie powinien powodować żadnych negatywnych reakcji naszego organizmu, ponieważ nie ingeruje w głębokie tkanki. Jedynym przeciwskazaniem jest sytuacja, w której pacjent zgłasza objawy zatrucia fluorem, co może mieć związek z alergią na ten związek. Przedawkowanie fluoru może objawiać się poprzez: bóle głowy, łzawienie, potliwość, nudności, ból brzucha czy wymioty.

Fluoryzacja zębów – czy jest szkodliwa?

Zabieg fluoryzacji zębów jest co do zasady nieszkodliwy i bardzo nieinwazyjny, jednak sam w sobie związek fluoru jest silnie reaktywny, więc jego przedawkowanie jest dość groźne. W wyniku przedawkowania fluoru na zębach mogą pojawić się plamy w kolorze kredowej bieli, a te mogą powodować osłabienie szkliwa i sprawić, że będzie bardziej kruche, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do utraty części uzębienia. Przewlekłe zatrucie fluorem nosi nazwę fluorozy, a zębami, jest niebezpieczne szczególnie dla nerek, bo zatrucie fluorem może prowadzić do zaburzenia pracy nerek, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia organizmu.

Powyższe przypadki są jednak skrajne, ponieważ fluor w małych dawkach, a właśnie takie używane są do fluoryzacji zębów, nie jest szkodliwy i nie powinien wywoływać żadnych negatywnych reakcji organizmu. Co więcej, sam w sobie fluor, jest konieczny do prawidłowego rozwoju uzębienia, więc zabieg tego typu jest ważny szczególnie dla dzieci.

Dla dzieci zalecane jest używanie pasty z fluorem, ponieważ wzmacnia szkliwo i pomaga w rozwoju uzębienia. Należy jednak zadbać, żeby dziecko dokładnie płukało buzię po myciu zębów taką pastą oraz pod żadnym pozorem nie połykało samej pasty, bo może to doprowadzić do zatrucia organizmu i groźnych powikłań. Dlatego też warto posiadać taką pastę w domu, jednak przechowywać ją w niedostępnym dla dzieci miejscu i wyjmować ją tylko do np. wieczornego mycia zębów pod naszą kontrolą.