Nadwrażliwe zęby – przyczyny?

W niektórych przypadkach dochodzi do nadmiernej reakcji zębów na ciepło i zimno, kwasy i różne substancje zawarte w pokarmach. Wiąże się to z wystąpieniem ostrego bólu. Pacjenci odczuwają nieprzyjemne objawy w momencie bezpośredniego kontaktu czynnika z odkrytą zębiną. Zdarza się także, że dolegliwości bólowe towarzyszą przy szczotkowaniu uzębienia. Nadwrażliwe zęby przyczyny mają różne, dlatego warto dowiedzieć się nieco więcej na ten temat. Należy temu przeciwdziałać, aby nie doszło do pogłębienia problemu.

Nadwrażliwe zęby przyczyny

Problemów ze strony jamy ustnej nie należy bagatelizować. Jeśli pojawią się jakieś dolegliwości podczas szczotkowania zębów, spożywania niektórych pokarmów i przyjmowania płynów, to należy udać się do stomatologa. Nadwrażliwe zęby przyczyny mogą mieć różne. Jeśli dojdzie do odsłonięcia zębiny, to niestety trzeba liczyć się z wystąpieniem silnych dolegliwości bólowych. Wynikają one z nadmiernej reakcji zęba na bodźce termiczne, dotykowe, chemiczne, osmotyczne.

Czasem wystarczy nawet, że w jamie ustnej znajdzie się słodki lub kwaśny napój, aby doznać ostrego bólu. Kontakt szczoteczki lub jakiegoś narzędzia z odkrytą zębiną daje nieprzyjemne objawy. Spożywanie pokarmów staje się wobec tego czymś bardzo niekomfortowym. Niektóre zabiegi stomatologiczne także mogą przyczynić się do nadwrażliwości zębów. Można mówić o wystąpieniu tego problemu podczas opracowywania zęba pod wykonanie korony. Jeśli ktoś decyduje się na wybielanie uzębienia, to jego nadwrażliwość staje się wręcz nieodłącznym elementem.

Przy leczeniu periodontologicznym pacjenci również oskarżają się na nadwrażliwość zębów. Warto od razu zaznaczyć, że nie ma to żadnego związku z chorobami przyzębia i wadami zgryzu. Jeśli dojdzie do utraty szkliwa lub recesji dziąsła, to niestety trzeba liczyć się z odsłonięciem zębiny i nadwrażliwością na różne czynniki zewnętrzne. Różne substancje chemiczne doprowadzają do erozji szkliwa. Sprzyja temu obecność kwasów w jamie ustnej. Jeśli ktoś pije sporo soków owocowych, spożywa owoce, alkohol, napoje gazowane, jednocześnie nie płucze jamy ustnej, to niestety przyczynia się to do stopniowej utraty szkliwa i wystąpienia nadwrażliwości. Płytka nazębna również zmiękcza się i ściera. Składa się ona z bakterii i kwasów. Nieprawidłowe szczotkowanie zębów i stosowanie szczoteczki z twardym włosiem potęguje problem. Jest to prosta droga do niszczenia szkliwa, urazów mechanicznych, odsłonięcia zębiny.

Nadwrażliwość zębów – jak ją zwalczyć?

Jeśli wiadomo już, jakie mają nadwrażliwe zęby przyczyny, należy przejść do sposobów na zredukowanie nieprzyjemnych objawów. Warto zacząć od przyjrzenia się technice szczotkowania zębów. Należy pożegnać się z twardą szczoteczką. Najlepiej stosować zwykły model manualny z miękkim włosiem. Nadwrażliwości zębów sprzyja zbyt mocne szorowanie. Powoduje stopniową utratę szkliwa i odsłonięcie zębiny. Nic więc dziwnego, że w końcu pojawiają się dolegliwości bólowe. Najlepiej będzie wobec tego wybrać szczoteczkę łagodną dla szkliwa i dziąseł. Znaczenie ma również mycie uzębienia ruchem wymiatającym. Obecnie dostępne są w sprzedaży szczoteczki elektryczne z trybem dla zębów wrażliwych, kontrolą nacisku. W ten sposób można zapobiegać nadwrażliwości. Zęby należy myć regularnie, ale wystarczy robić to dwa razy dziennie przez 3 minuty.

W sprzedaży znajduje się wiele środków przeznaczonych dla osób z nadwrażliwością zębów. Wartość sięgać po specjalistyczne preparaty w postaci past, żeli i płukanek. Zawarte w nich składniki wzmacniają szkliwo, są nawet w stanie zamknąć otwarte kanaliki zębowe. Zaleca się stosowanie produktów, które tworzą na szkliwa specjalną warstwę ochronną. Jest ono zabezpieczone przed działaniem kwasów. W preparatach dla osób z nadwrażliwością zębów znajdują się cząsteczki wypełniające powstałe mikroubytki, przeciwdziałające rozwojowi próchnicy i paradontozy. Znaczenie ma także to, aby w pastach do zębów nie było drobinek. Zbyt duża moc ścieralności przyczynia się do pogłębienia problemu z nadwrażliwością zębów.

Czy da się wyleczyć nadwrażliwość zębów?

W zależności od tego, jakie mają nadwrażliwe zęby przyczyny, stosuje się inną metodę leczenia. Zdarza się, że źródłem problemu jest bruksizm. Należy wobec tego wybrać się do stomatologa, który dobierze metodę mającą na celu przeciwdziałanie zgrzytaniu zębami. Prowadzi on do ścierania szkliwo i odsłaniania zębiny. Czasem konieczne staje się wdrożenie leczenia ortodontycznego. Pomaga również zakładanie na noc szyny relaksacyjnej. Chroni ona przed niszczeniem szkliwa. Znaczenie ma również regularne usuwanie kamienia nazębnego, który gromadzi się przy dziąsłach.

Prowadzi on do rozwoju stanu zapalnego, odsłanianiu się korzeni zębowych i ich cofania. Pomaga odbudowa zębów materiałem kompozytowym. Jeśli jednak problem jest poważniejszy, to może być konieczny zabieg chirurgiczny. Przeszczepia się tkankę miękką pacjenta w miejsce recesji. Jest to oczywiście bardziej inwazyjna metoda. W przypadku nadwrażliwości zębów kluczowa staje się profilaktyka, aby po zredukowaniu objawów nie doszło do ich ponownego wystąpienia.