Przygotowanie do leczenia kanałowego

Czasem konieczne staje się leczenie kanałowe, gdy nie można uratować zęba. Usuwa się miazgę z kanału. Niezbędne staje się również dokładne zdezynfekowanie obszaru, aby zneutralizować wszystkie bakterie odpowiadające za stan zapalny. Kanały muszą zostać wypełnione odpowiednim materiałem. Konieczne będzie także zabezpieczenie korony zęba. Jak widać, jest to proces wieloetapowy, który wymaga od stomatologa precyzji. Warto dowiedzieć się, na czym polega przygotowanie do leczenia kanałowego i z jakich etapów się ono składa.

Co warto wiedzieć o leczeniu kanałowym zębów?

Odpowiednie przygotowanie do leczenia kanałowego sprawia, że cały proces przebiega sprawnie i zmniejsza się ryzyko wystąpienia powikłań. Wskazaniem do jego wdrożenia jest pojawienie się zapalenia miazgi lub jej martwicy. Jeżeli kanały korzeniowe nie zostały wypełnione, to zaleca się leczenie kanałowe. Jest ono wskazane także w przypadku wystąpienia zmian okołowierzchołkowych. Warto też wiedzieć, że są pewne przeciwwskazania do leczenia kanałowego. Z rozwiązania tego nie powinny korzystać osoby mające sztuczne zastawki w sercu lub przebyte infekcyjne zapalenia wsierdzia. Przy wrodzonych wadach serca również nie powinno się wykonywać leczenia kanałowego.
Oczywiście do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie. Trzeba przeprowadzić dokładny wywiad lekarski z pacjentem. Leczenia kanałowe wiąże się z możliwością wystąpienia różnych działań niepożądanych w jego trakcie lub po zakończeniu. Dolegliwości bólowe mogą być tak intensywne, że nawet zastosowanie znieczulenia nie przyniesie pacjentowi ukojenia. Zdarza się to jednak relatywnie rzadko, gdy dojdzie już do rozległego stanu zapalnego. W niektórych przypadkach wręcz niemożliwe staje się zastosowanie znieczulenia, dotyczy to między innymi pacjentów z astmą, cukrzycą, miażdżycą, schorzeniami serca, niewydolnością krążenia, padaczką, niedoczynnością tarczycy. Dolegliwości bólowe mogą utrzymywać się do paru tygodni po leczeniu, u niektórych nawet do kilku miesięcy.

Przygotowanie do leczenia kanałowego

Niezwykle ważne jest oczywiście odpowiednie przygotowanie do leczenia kanałowego. Stomatolog musi dostać się do kanałów w celu ich oczyszczenia. Od pacjenta nie wymaga się żadnego specjalnego przygotowania. Warto jednak być pozytywnie nastawionym. Dentysta najpierw wykona zdjęcie RTG zębów, dzięki któremu dokładnie zobaczy, jak wyglądają kanały korzeniowe oraz pozna ich ilość i kształt. Ułatwi mu to dalszą pracę. Oczywiście przed przystąpieniem do zabiegu niezbędny staje się dokładny wywiad z pacjentem. Lekarz pyta o stan zdrowia, czy jest na coś uczulony.
Trzeba wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do leczenia kanałowego. Obecnie możliwe jest przeprowadzenie zabiegu pod narkozą. Dla wielu pacjentów będzie to niezwykle wygodne. Trzeba jednak liczyć się ze skomplikowaniem całej procedury. Podanie narkozy wymaga odpowiedniego przygotowania. Konieczna jest asysta anestezjologia. Leczenie pod narkozą staje się bardziej innowacyjne. Niezbędne jest kontrolowanie parametrów życiowych pacjenta. Dentysta będzie także wymagać dostarczenia szeregu dokumentów medycznych. Zaleca się na dzień przed leczeniem kanałowym zadbać szczególnie o higienę jamy ustnej.

Jakie są etapy leczenia kanałowego?

Jeśli pacjent ma już za sobą wstępne przygotowanie do leczenia kanałowego, czyli wykonane badanie RTG, można przyjść do podawania znieczulenia miejscowego. Sama iniekcja jest odczuwalna przez pacjenta, ale dyskomfort nie trwa długo. Obecnie w nowoczesnych gabinetach stomatologicznych znieczulenie jest komputerowe. Przekłada się to oczywiście na większy komfort dla pacjentów, mniej dolegliwości bólowych. Już po kilku minutach będzie odczuwalne drętwienie w okolicy zęba, które ma zostać poddany zabiegowi. Pacjent nie powinien odczuwać żadnych dolegliwości bólowych. Stomatolog przychodzi do kolejnego etapu, czyli do założenia koferdamu. Ma to na celu odizolowanie zęba od jamy ustnej. Założenie koferdamu jest niezbędne do tego, aby wydzielić jałowe pole zabiegowe. Stanowi również zabezpieczenie dla układu oddechowego i pokarmowego.
 Mając już przygotowany obszar do przeprowadzenia zabiegu, można przejść do kolejnego etapu, czyli do zmierzenia długości kanału. Jest to istotne, gdyż ułatwia to dobranie właściwych narzędzi. Stomatolog ustala również sposób, w jakiej przeprowadzi zabieg. Do badania długości kanału służy specjalny przyrząd w postaci endometrium. Kolejnym krokiem jest usunięcie miazgi z kanałów zębowych. Trzeba je dokładnie oczyścić i zdezynfekować.
Obecnie coraz więcej gabinetów stomatologicznych dysponuje nowoczesnym sprzętem, dzięki któremu możliwe staje się przeprowadzenie leczenia kanałowego pod mikroskopem. Można liczyć na największą precyzję. Oczyszczone i udrożnione kanały zębowe wypełnia się elastycznym materiałem roślinnym. Następnie ponownie wykorzystuje się badanie RTG, co służy do sprawdzenia szczelności wypełnionych kanałów zębowych. Kolejnym etapem jest odbudowanie zęba poprzez założenie korony protetycznej, zrekonstruowanie go.