Ile jest zębów mądrości?

Bardzo dużo osób zastanawia się, ile jest zębów mądrości. Standardowo u człowieka występują cztery ósemki. Zdarzają się jednak sytuacji, że u pewnych ludzi nie dochodzi do wykształcenia się zębów mądrości. Warto podkreślić, że brak ósemek jest warunkowany genetycznie. Często występują one tylko na górze bądź jedynie na dole. Niektórzy ludzie nie mają zębów mądrości w ogóle, co nie powinno nikogo zaskakiwać. Jeżeli dochodzi do braku ósemek w jednym łuku zębowym bądź braku jednej ósemki w luku, najczęściej zalecana jest ekstrakcja pozostałego zęba bądź zębów. Takowe braki mogą być przyczyną zmiany umiejscowienia innych zębów oraz nieprawidłowego starcia szkliwa zębowego. Do tego należy dodać niestabilności żuchwy w stawie skroniowo-żuchwowym. Warto wiedzieć, ile jest zębów mądrości.

Jak długo rośnie 8?

Sporo osób nie wie, ile jest zębów mądrości oraz jak długo one rosną. Okazuje się, że wyrzynanie ósemek jest różne w zależności od danego człowieka. Trzeba wiedzieć, że proces wyrastania zębów mądrości jest indywidualny, z tego powodu trudno wskazać, jak długo będzie on trwał. Ząb mądrości często powoduje dolegliwości bólowe. Przeważnie okres wzrostowy jest rozciągnięty w czasie i wynosi od dwóch do trzech lat. Ósemki wyrastają wtedy etapami, dlatego mowa tutaj o niejednolitym wzroście. Niestety często pojawiają się przy tym dolegliwości bólowe. Istnieją sprawdzone sposoby na zredukowanie bólu. Skuteczne są tabletki przeciwbólowe oraz maści łagodzące. Jeżeli dolegliwości nie ustępują, zalecana jest wizyta u dentysty, gdyż nierzadko okazuje się, że wymagana jest ekstrakcja ósemki ze względu na jego nieprawidłowy wzrost.

Czy każdy ma 4 ósemki?

Sporo osób nie wie, ile jest zębów mądrości i czy każdy je ma. Okazuje się, że nie wszyscy ludzie mają ósemki. Część osób je ma, a u pewnych nie pojawiają się nawet ich zawiązki w szczęce. Jest to spowodowane przeważnie wszelakimi wadami zgryzu bądź brakiem miejsca w łuku zębowym. Warto dodać, że podstawowym powodem jest jednakże jedzenie przetworzonych pokarmów. Ludzka szczęka zmniejsza się w toku ewolucji. Brak ósemek nie powoduje, że ktoś ma wadę genetyczną. Jest to całkowicie normalne zjawisko. Niestety często bywa tak, że ząb mądrości zaczyna się wyrzynać i przestaje. Taka ósemka jest wtedy narażona na liczne bakterie, a ponadto próchnicę.

Oprócz tego w kieszonce dziąsłowej rozwijają się wszelakie stany zapalne. W takim przypadku trzeba skonsultować się z dentystą, który podejmie decyzję o usunięciu zęba mądrości. Tego typu zabieg może wykonać chirurg stomatolog. Okazuje się, że ósemki znajdują się na końcu szczęki, co znacząco utrudnia ich czyszczenie. Nierzadko atakuje je próchnica, która może się przenieść też na inne zęby. Warto zauważyć, że zęby mądrości, czyli ósemki, nierzadko są źródłem nie lada kłopotów z jamą ustną. Wbrew nazwie, nie mają one nic wspólnego z inteligencją człowieka. Ósemki niekiedy wyrzynają się dość późno, bo dopiero w okresie dojrzewania. Taki proces może t rwać nawet do 30. roku życia. Pojawiają się przypadku, że ósemki wyrzynają się dopiero po 40. roku życia. Warto wiedzieć o tym, że ósemki to cztery zęby trzonowe, które umiejscowione są z każdej strony na końcu szczęki. Wyrzynaniu się zębów mądrości często towarzyszy ogromny ból. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że zęby mądrości mogą rosnąć nawet przez parę lat, co jest bardzo problematyczne. Co więcej, niekiedy mogą one przebić się przez dziąsło, dlatego dentysta musi je naciąć, żeby ósemka mogła się pojawić. Ból powoduje też rozpychanie się zęba w stronę siódemki, co nierzadko jest przyczyną przemieszczania się zębów.

Także próchnica jest przyczyną niektórych dolegliwości bólowych. Sporo osób zastanawia się, ile jest zębów mądrości i kiedy należy je usunąć. Okazuje się, że decyzję o ekstrakcji ósemki podejmuje przeważnie dentysta na podstawie pantomogramu. Zabieg usunięcia powinien przeprowadzić natomiast chirurg stomatologiczny. Wskazaniem do usunięcia zęba mądrości może być jego częściowe zatrzymanie, próchnica, a ponadto brak miejsca w żuchwie na dodatkowy ząb. Nie można też zapomnieć o częstych zapaleniach dziąseł oraz o torbielach. Usuwanie ósemek bywa w pewnych przypadkach bardzo skomplikowane. Dostęp do nich jest znacząco utrudniony, gdyż znajdują się na samym końcu szczęki.

Dlaczego nie mam 8?

Sporo pacjentów zastanawia się, dlaczego nie mają ósemek. Przeważnie powodem takiego stanu rzeczy jest brak miejsca w łuku zębowym. Spory wpływ na niewyrzynanie się zębów mądrości mają wszelkie wady zgryzu. Nierzadko nieodpowiednie położenie zawiązka zęba powoduje, iż ząb mądrości rośnie w obrębie zatoki szczękowej. Co więcej, ósemki powinny być prawidłowo ustawione do 16. roku życia. Warto iść do stomatologa celem dokładniejszej diagnostyki. Jeżeli zęby mądrości nie rosną, to mowa tutaj o całkiem normalnym zjawisku, które jest uwarunkowane genetycznie. Niekiedy zęby mądrości pojawiają się dopiero po 40. roku życia. Przeważnie jednak rosną w okresie dojrzewania, o czym warto pamiętać. Są cztery zęby mądrości.