Ząb zatrzymany w kości – przyczyny, objawy, diagnostyka

Lekarz stomatolog jest jednym z częściej odwiedzanych lekarzy w życiu. O zęby trzeba dbać w każdym wieku. Oprócz prawidłowej higieny jamy ustnej istotną rolę odgrywają regularne wizyty w gabinecie dentystycznym. Jednak lekarz stomatolog nie wyleczy wszystkich problemów, które mogą pojawić się w obrębie jamy ustnej. Jednym z coraz częściej pojawiających się problemów jest ząb zatrzymany w kości. Czym się objawia? Jakie są metody leczenia?

Ząb zatrzymany – co to jest?

Ząb zatrzymany w kości jest problemem, który może rozwiązać chirurg stomatolog. Ząb zatrzymany może przysporzyć sporo bólu, a co za tym idzie problemów z jedzeniem i codziennym funkcjonowaniem. Ząb zatrzymany przestaje w pewnym momencie rosnąć i nie wyżyna się. Przyczyn może być wiele. Jedną z nich bardzo często jest zbyt mała ilość miejsca w łuku zębowym. W związku z tym ząb ma za mało przestrzeni, aby wyrosnąć i się w odpowiednim miejscu rozwinąć. Często przyczyną jest późne wypadnięcie zęba mlecznego, który blokuje stałego zęba. To w konsekwencji prowadzi do ciasnego ułożenia zębów w szczęce. Niestety takie sytuacje są coraz częstsze. Dzieje się tak, gdyż rodzice nie przykładają zbyt dużej wagi do leczenia mlecznych zębów, które mają duży wpływ na zęby stałe i ich prawidłowe rozmieszczenie.

Najczęściej do zatrzymania dochodzi w przypadku ósemek i zębów trzonowych. Są to zęby, które rosną najpóźniej i w związku z tym bywa tak, że nie mają one wystarczająco dużo miejsca, aby się wyrżnąć. Zdarzają się również przypadku przedtrzonowego zęba zatrzymanego lub kła. Zdecydowanie najrzadziej takie sytuacje zdarzają się w przypadku jedynek i dwójek. Najważniejsze jest to, aby rozwiązać ten problem, jak najszybciej. Konsekwencje zatrzymanego zęba mogą być różne. Wszystko zależy od położenia zęba. Czasami zdarza się tak, że do zatrzymania dochodzi w obrębie zębów przedtrzonowych, co powoduje, że uśmiech jest mało estetyczny.

Najczęściej jednak pacjenci zmagają się z różnymi dolegliwościami, które negatywnie wpływają na komfort życia. Może dojść nawet do zapalenia lub powstania wad zgryzu. Często dochodzi także do próchnicy w części zęba, która jest widoczna. Najczęściej jednak występują dolegliwości bólowe.

Ząb zatrzymany – objawy

Ząb zatrzymany w kości może zostać szybko zauważony, jeśli problem będzie dotyczył zębów przednich. W takim przypadku każdy w lusterku będzie widzieć, że brakuje któregoś z zębów. W przypadku ósemek lub trzonowców można nie zauważyć gołym okiem takiego problemu. Są jednak objawy, które świadczą o zębie zatrzymanym. Jednym z nich jest ból, który trwa nieprzerwanie przez dłuższy czas. Dochodzi bardzo często także do szczękościsku oraz pacjenci mają problem z otwarciem szeroko ust.

Dziąsło w miejscu zatrzymanego zęba choruje i dochodzi w tym miejscu do powstania stanu zapalnego. W przypadku gdy część zęba jest wyrżnięta, to często pojawia się próchnica, a sąsiednie zęby mogą zostać objęte paradontozą. Jeśli którykolwiek z tych objawów zostanie zauważony, to należy się jak najszybciej udać do stomatologa lub od razu do chirurga dentystycznego, który zrobi prześwietlenie i wyjaśni, jak będzie przebiegać leczenie.

Ząb zatrzymany – leczenie

Ząb zatrzymany w kości może być leczony różnymi metodami. Najczęściej zębem zatrzymanym jest ósemka, która bardzo często wyrasta w późnym wieku i nie ma ona miejsca w łuku zębowym. Są to zęby nazywane zębami mądrości, gdyż pojawiają się już u dorosłych osób. Czasami mogą rosnąć nawet kilkanaście lat. Niestety bardzo często wyrastanie ósemek wiąże się z poważnymi problemami dla pacjenta. W takim przypadku najczęściej chirurg zaleca usunięcie zęba, który nie ma dość miejsca na prawidłowe wyrośnięcie. Jest to najszybsza metoda, która przynosi natychmiastową ulgę. Chirurg nie ma prostego zadania, jeśli chodzi o ekstrakcję ósemek szczególnie tych dolnych. To właśnie one najczęściej zatrzymują się w kości.

Chirurg musi naciąć dziąsło, aby mieć dostęp do kości. Podczas zabiegu używane jest specjalne wiertło, przy pomocy którego następuje dłutowanie. W zależności od głębokości położenia taki zabieg może trwać od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Po zabiegu pacjent może odczuwać dyskomfort. Najczęściej lekarz przepisuje leki przeciwbólowe. Czasami może zostać wdrożone leczenie antybiotykami, aby przyspieszyć gojenie. Ząb zatrzymany w kości może także być leczony przy pomocy zabiegu zwanego ściąganiem zęba. Kiedy takie leczenie jest przeprowadzane?

Najczęściej dotyczy ono sytuacji związanych z przednimi zębami zatrzymanymi. Chodzi tutaj o jedynki, dwójki oraz kły. Ściąganie zęba następuje przy użyciu aparatu ortodontycznego. Najlepiej leczenie wdrożyć jeszcze na etapie, kiedy wszystkie zęby nie są jeszcze dobrze ułożone w szczęce. Dzięki temu cały proces przebiegnie szybciej. Aczkolwiek najczęściej całe leczenie obejmuje okres około dwóch lat, bo właśnie w takim czasie można poprawić wadę zgryzu. Przed założeniem aparatu chirurg musi odsłonić dziąsło z zęba, który jest zatrzymany i dopiero wtedy zakładany jest stały aparat. Pomimo długotrwałego procesu efekty są spektakularne, a pacjent nie musi się borykać z żadnymi powikłaniami.