Jak uśmierzyć ból zęba mądrości?

Zębami mądrości zwykło się nazywać ostatnie zęby trzonowe, które występują po obu stronach szczęk. Pojawiają się one stosunkowo późno, dlatego są tak problematycznie. Najczęściej ósemki, zaczynają być widoczne w wieku około 20 lat. Ich późne pojawianie się, jest powodem tego, że w jamie ustnej jest za mało miejsca, co prowadzi do klinowania się ich.

Mogą zostać one uwięziona w dziąśle lub w kości. Prowadzić to może do silnego bólu. Jeśli zaczynasz odczuwać dyskomfort odczuwalny w okolicach zębów trzonowych, to powinieneś wiedzieć jak uśmierzyć ból zęba mądrości.

Czym są zęby mądrości?

Zęby mądrości, czyli ósemki, są zębami trzonowymi. Jednakże proces ich wyrzynania zaczyna się późno, bo pomiędzy osiemnastym a dwudziestym piątym rokiem życia. Zdarzają się również przypadku gdzie, ząb ten pojawia się dużo później.

Tym, co wyróżnia ząb mądrości od innych zębów trzonowych, jest to, że ciężko jest określić ich anatomię. To tak zwane szczątkowe uzębienie, które jest pozostałością po poprzednich pokoleniach gatunku ludzkiego. Jest to istna anomalia, często nie wyrzynają się wszystkie cztery zęby mądrości.

Część osób będzie miała dwie ósemki, a inne nie będą miały ich wcale. Wszystko ma związek z tym, że organizm ludzki ewoluuje i niepotrzebnych jest już nam tyle zębów trzonowych, które odpowiedzialne są za rozcierane pokarmów.

Objawy zębów mądrości

Gdy zęby mądrości zaczynają się wyrzynać, to zaczyna być odczuwalny niekomfortowy ból. Szczególnie, wtedy gdy ząb nie ma miejsca do pełnego wzrostu. Może to powodować nacisk i napieranie na inne zęby, co może skutkować wykrzywieniem i przemieszczeniem ich. Wiąże się to z pogorszeniem estetyki zębów. Ząb mądrości zatrzymuje się częściowo lub w pełni.

Ząb w pełni zatrzymany to ząb, który znajduje się tak jak inne zęby w kości, lecz się nie wyrzyna. Natomiast ząb częściowo zatrzymany to taki, który jest delikatnie widoczny, lecz nie wyrzyna się całkowicie. Często pacjenci nie zdają sobie sprawy z tego, że ząb mądrości się wyrzyna, dopiero reagują, wtedy gdy dojdzie do infekcji lub zapalenia dziąsła. Ząb i jego okolice zaczynają bardzo boleć, a także dojść może do krwawienia dziąseł, z ust wydobywać się będzie nieprzyjemny zapach.

Skrajne przypadki objawiały się nawet problemami z mówieniem, związanym z usztywnieniem całej szczęki. Sprostanie temu problemowi to nie tylko wiedza jak uśmierzyć ból zęba mądrości przy użyciu leków przeciwbólowych. Najczęściej niestety wymagana jest interwencja lekarza stomatologa.

Co na ból zębów mądrości?

Podstawową pomocą doraźną, którą można stosować w celu zniwelowania bólu zęba mądrości, jest używanie płukanek. Jama ustna może być płukana popularną płukaną złożoną z soli i wody. W ten sposób zęby należy płukać przez około minutę. Częstotliwość tej czynności zależna jest od subiektywnych odczuć. Jeśli to nie pomoże, należy skorzystać z leków przeciwbólowych. Najpopularniejszą substancją jest ibuprofen.

Leki z ibuprofenem sprzedawane są bez recepty. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że leki zwalczają tylko ból, a nie przyczynę. Posiadając leki w domu, wiesz już jak uśmierzyć ból zęba mądrości, niestety jest to doraźna pomoc, więc wizyta w gabinecie stomatologicznym będzie obowiązkowa.