Jak wyrwać zęba mlecznego?

Rodzice małoletnich często zastanawiają się, jak wyrwać mleczaka bez bólu. Potrzeba ekstrakcji zębów mlecznych z pominięciem gabinetu stomatologicznego często pojawia się w przypadku, gdy dziecko obawia się wizyty u dentysty. Nie sposób jednak podważyć istoty obecności dentysty podczas tego zabiegu — zamiast wykonywać go na własną rękę, dużo rozsądniej jest powierzyć jego wykonanie profesjonaliście. Dowiedz się jak wyrwać zęba mlecznego i dlaczego zęby mleczne wypadają.

Dlaczego zęby mleczne wypadają?

Wypadanie zębów mlecznych to naturalny proces wynikający z charakterystyki organizmu człowieka. We wczesnych latach życia, najczęściej nie później niż do 12-13 roku życia, dochodzi do całkowitego wypadnięcia zębów mlecznych i zastąpienia ich zębami stałymi. Proces ten często jest owiany niepewnością, a podczas niego pada ogrom pytań — co wynika z niepokoju rodziców o prawidłowość przebiegu tego procesu.

Sam proces wypadania zębów trwa przez kilka lat. To, że ząb mleczny „chce” wypaść, można dostrzec w momencie, gdy dochodzi do pojawienia się jego ruchomości. Wypadanie zębów mlecznych wynika z napierania zębów stałych na mleczne, co powoduje ich ruchomość — a ze względu na to, iż są one stosunkowo płytko osadzone w zębodole, wyparcie zębów mlecznych przez stałe z reguły nie jest problematyczne.

W niektórych sytuacjach dobrze jest wiedzieć, jak wyrwać zęba mlecznego. Nie w każdym przypadku jest tak, że dziecko powinno czekać na to, jak ząb wypadnie. W kilku określonych sytuacjach podejmowana jest ekstrakcja zęba mlecznego — choć z pewnych powodów jest to niezalecane i preferuje się podjęcie leczenia takiego zęba.

Jak wyrwać mleczaka bez bólu?

Wiedza o tym, jak wyrwać zęba mlecznego, jest niezbędna między innymi wtedy, gdy dziecko podejmuje leczenie ortodontyczne. W takiej sytuacji może pojawić się nawet konieczność ekstrakcji zdrowego zęba mlecznego — po to, by zrobić miejsce dla innych zębów. Dodatkowo wyrwanie zęba mlecznego przeprowadza się także wtedy, gdy dojdzie do znacznego uszkodzenia takiego zęba na skutek działania próchnicy, czy też w wyniku działania innych czynników zewnętrznych.

Rodzice, którzy chcą oszczędzić dziecku stresu związanego z odwiedzaniem stomatologa, chcą pomóc dziecku podejmując ekstrakcję zęba na własną rękę. Osiągnięty efekt może być taki sam, jak w przypadku ekstrakcji u stomatologa, niemniej jednak w takiej sytuacji dziecko nie ma szansy na uzyskanie profesjonalnej pomocy po zabiegu. Naszym zdaniem ekstrakcja zęba powinna zostać podjęta wyłącznie w gabinecie stomatologicznym — tak, aby ograniczyć ryzyko powikłań.

W takiej sytuacji wystarczy skontaktować się ze stomatologiem i przybliżyć mu sytuację, w jakiej znajduje się dziecko. Na podstawie badań zostanie dobrana optymalna forma leczenia i ekstrakcji zęba, która będzie całkowicie bezbolesna dla dziecka. Dentysta doskonale wie, jak wyrwać zęba mlecznego bez bólu. W przypadku płytko osadzonych zębów mlecznych można, choć nie trzeba korzystać ze znieczulenia miejscowego.