Porady na temat implantów zębowych

Czy każdy może mieć wstawiony implant?

Implanty są dużą szansą dla osób, które borykają się z częściową lub całkowitą utratą zębów. Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na implanty – także ze względów genetycznych. Objętość i twardość kości ma wpływ na początkową stabilizację implantu, co wyklucza pacjentów mających kości o rzadkiej i miękkiej budowie.

Jedną z częstszych przyczyn uniemożliwiających zabieg, które wynikają w dużej mierze z nawyków pacjenta, są choroby jamy ustnej. Nim implanty zostaną wszczepione, pacjent musi najpierw rozwiązać na przykład problem próchnicy. Zły stan jamy ustnej dyskwalifikuje pacjenta z leczenia implantologicznego – aż do momentu wyleczenia chorób.

Na implanty nie mogą pozwolić sobie osoby, które nie posiadają całkowicie ukształtowanej tkanki kostnej. Dotyczy to przede wszystkim osób poniżej 18 roku życia, których układ kostny jeszcze się rozwija.

Czy leczenie implantologiczne jest bezpieczne?

Implanty są bezpieczne w użyciu. Obecnie stosowane implanty stoją na bardzo wysokim poziomie. Nieprawidłowy przebieg osteointegracji w konsekwencji może doprowadzić do konieczności usunięcia implantu, jednak nie stanowi to przeszkody w ponowieniu próby podjęcia implantacji.

Jak długo wytrzymują implanty?

Implanty docelowo mają służyć do końca życia. Implanty stomatologiczne są tworzone z materiału, który ma bardzo długi okres przydatności. To, jak długo implanty posłużą danemu pacjentowi, w dużej mierze zależy od niego samego. Odpowiednia pielęgnacja, higiena jamy ustnej, prawidłowe nawyki – implanty, a konkretniej wytrzymałość implantów, w dużej mierze zależą właśnie od tego.

Jak dbać o implanty?

Dbanie o implanty nie wiąże się ze zwiększonym nakładem energii na pielęgnację jamy ustnej. Jeśli dotychczas dbanie o higienę zębów nie przebiegało prawidłowo – warto jest zaszczepić w sobie odpowiednie nawyki: co najmniej dwukrotne szczotkowanie zębów w ciągu dnia, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych, używanie irygatora. Dbanie o implanty powinno wyglądać dokładnie tak, jak o naturalne zęby. Implanty potrzebują odpowiedniej pielęgnacji, aby móc cieszyć się nimi jak najdłużej.

Konieczne jest, aby, na czas trwania procesu gojenia, być w regularnym kontakcie ze stomatologiem, który wszczepił implanty. Obserwacja procesu osteointegracji jest niezwykle ważna, gdyż odpowiednio wcześnie zlokalizowane uszczerbki można łatwo wyleczyć – bez konieczności stosowania inwazyjnych metod leczenia – co sprawi, że implanty będą trzymać się na swoim miejscu.